Zuid Amerika (continent III) - Argentina en beetje Brasil/ Uruguay/ Chile

5 april 2015 - Perito Moreno, Argentinië

Hola chicas y chicos,

Net nadat de inkt van ons vorige verhaal gedroogd was, konden we alweer beginnen aan het schrijven van ons nieuwe avontuur: de eerste weken Zuid Amerika! Het wisselen van een veilige en bekende omgeving naar Zuid Amerika was even wennen, maar juist de afwisseling zorgt ervoor dat we (nog steeds) niet naar huis willen...

Zuid Amerika begon in Santiago, de hoofdstad van Chili. Daar hebben we naast het bezichtigen van de stad en een bezoek aan een heerlijke wijngaard ook gewerkt aan ons Zuid Amerika plan. Om te voorkomen dat het regelen echt als werk ging aanvoelen, zijn we twee dagen naar Valpariso gevlucht :-). Valpariso ligt aan de kust in de heuvels en is gevuld met schilderachtige, kleurige huisjes/straatjes en gave graffiti. Na Valpariso waren we klaar voor het echte "werk" in Zuid Amerika, te beginnen met 3 weken door Argentinië reizen samen met de ouders van Jasmijn ook wel bekend als Fr(Ans)! Hiervoor vlogen we naar de hoofdstad Buenos Aires...

De drie weken samen vlogen voorbij! Wat een gave trip was dat en bijzonder om zo'n reis voor te bereiden en te beleven met pa en ma! Het begon uiteraard met een uitgebreid onthaal op het vliegveld na 6,5 maand. 8 uur later stond de avond alweer in het teken van de Argentijnse tango, ons kadootje voor hun 40-jarige bruiloft. Het ziet er zo makkelijk uit, maar je talent showen op de dansvloer tijdens een les is toch andere koek (vandaar dat Geert zichzelf direct als de fotograaf van de avond introduceerde)... Later op de avond in een lokale milonga met live band zagen we hoe het na een paar lesjes eruit kan zien ;-). Om niet onder te doen voor de eerste dag zijn we dag twee op de fiets gesprongen en door Buenos Aires gefietst met een Nederlandse gids. Heel gaaf om dat op deze manier te doen, ondanks dat ze geen elektrische fietsen hadden voor pa en ma;-)! Maar wie kan nu zeggen dat ze op respectievelijk 65 en 67 jarige leeftijd een miljoenenstad van dit kaliber op de fiets hebben getrotseerd. Tijdens het fietsen werden ons leuke lokale dingen uitgelegd, zodat we een goed beeld kregen van de stad. Bijvoorbeeld er staan overal enorme rijen bij de bank die ons opvielen, dat wordt veroorzaakt doordat je zelfs je boodschappen in termijnen kunt betalen als een soort lening. Na het fietsen was het tijd om te relaxen en uiteraard onze eerste heerlijke Argentijnse biefstuk bij onze vriend Don Ernesto! Inmiddels kunnen we de biefstukken die we hebben verslonden niet meer op 2 handen tellen... Naast de tango, het fietsen en het eten is er zoveel moois te zien in Buenos Aires! De begraafplaats van Evita met kolossale grafsteen(gebouwen!), kerk van de paus, mooie barokke gebouwen en zondagsmarkt van kilometers lang (Geert haakte op dit stuk wederom af). Om de drukte van de stad te ontvluchten en ooh ja om heel veel dollars te pinnen (en vervolgens in Argentinië op straat om te wisselen voor 40% meer peso's via de blue market rate) zijn we ook een dag met de ferry naar Colonia geweest in Uruguay. Een heel mooi rustig dorpje met kinderkopjes, oude auto's en prachtige lanen vol oude bomen om heerlijk rond te slenteren van terrasje naar terrasje.

Na Buenos Aires op naar de tweede bestemming: Mendoza! De eerste morgen flink ontbijten, want om 09.30 hadden deze fijnproevers al de eerste wijnproeverij te pakken, wat een straf:-)! Wat een tour met premium bodega's (Achaval F., Catena Zapata en Septima voor de kenners onder ons) met allemaal prachtig uitzicht op de witte pieken van de Andes, gigantische wijngaarden en een 4-gangen lunch met passende wijnen als uitsmijter! Tijd om de volgende dag te relaxen na al die indrukken. Omdat het oogstfestival "Vendimia" in Mendoza is, genieten we s'avonds op Plaza Italia van muziek, Italiaanse eetkraampjes en jaja wederom lekkere wijntjes in het parkgras. Na te hebben genoten van Mendoza, vertrekken we de volgende dag met de nachtbus naar Salta. Je zou denken nachtbus, je bent gek, maar met de luxe, leren stoelen die veranderen in een bed was het beter dan vliegen. Na een heerlijke nacht te hebben geslapen kwamen we 18 uur later aan! Eenmaal in Salta zijn we met zijn vieren het lokale vervoer avontuur aangegaan naar San Lorenzo. Iedere keer dat pa zei: "nu zit de bus wel vol", stopte de chauf weer bij een halte en kwamen er gewoon meer schoolkinderen in uniform bij! Gelukkig ruilden we de lokale bus snel hierna in voor een huurauto om een week volledige vrijheid te hebben en rond te gaan touren. Eerste bestemming was Cachi, een mooi bergdorpje. De route naar Cachi en vanuit Cachi naar Cafayate zijn ruig, onverhard maar vooral supermooi! Van de gevarieerde bergen, groene dalen, metershoge cactussen en drogende paprika's tot aan de prachtige blauwe lucht! Pa verliest tijdens een korte stop voor foto's zijn evenwicht en test de prikkers van de cactus in levende lijve, hahaha, maar na een kusje en een pleister kan hij weer achter het stuur kruipen. In Cafayate hebben we lekker een dag geluierd aan het zwembad om vervolgens een lange rit te maken naar Tilcara. Van op tijd vertrekken komt niet veel terecht, want we moeten eerst een band wisselen en plakken nadat deze lek is door een (je raadt het al?!) fijne cactusprikker. Het begin van de route is weer supergaaf en aan het eind van de middag komen we in Tilcara aan. Tilcara is een klein bergdorpje op 2300m met een leuke sfeer en heerlijke restaurantjes. Vanuit hier bezoeken we de paars, geel, groen en rood gekleurde bergen van Humahuaca en Purmamarca en de zoutvlaktes Salinas Grandes op 3500m. Met het natuurschoon, hoge bergpas op 4100m en uiteindelijk de zoutvlaktes komt de fotograaf in ons allen naar boven! Net voordat we genoeg krijgen van de mooie berglandschappen (als dat al kan), leveren we de auto in en rusten we een dagje uit in Salta om ons voor te bereiden voor alweer DE laatste highlight: DE watervallen van Zuid Amerika ook wel bekend als Iguazu! Op het vliegveld van Salta naar Iguazu schuiven we nog even gezellig aan bij ervaren reizigers (en dan bedoelen we echt ervaren) uit België. Zij hadden Jasmijn's ouders eerder ontmoet, toen zij tijdens een schema-vrij dagje zonder begeleiding;-) op pad gingen in Tilcara. De dag erna beginnen we goed; voor ons ontbijt nog gaan we naar Brazilië en maken we een helicoptervlucht over de oogverblindende watervallen! Desondanks gaan we na het ontbijt het park in om ze van dichterbij te bekijken en zien we ook vele neusbeertjes. Je kunt je geen beeld van een waterval voorstellen of hij zit er tussen met de maar liefst 250 watervallen! Voor dag twee staat de Argentijnse kant op het programma en al snel concluderen we dat deze kant nog mooier en groener is. We kunnen de watervallen van alle kanten en heel dichtbij zien (we staan er letterlijk op) met prachtig aangelegde wandelroutes en bruggen. We gaan vervolgens met een speedboot het water op, tot onder de watervallen zelfs voor de volledige experience, wat supergaaf! Als kers op de slagroom sluiten we de dag af met de mooiste en heftigste waterval die we ooit gezien hebben: de "duivelskeel"! Dan zit het er alweer bijna op... Nog een vlucht en dagje Buenos Aires en dan scheiden onze wegen/vluchten ons weer voor de laatste 3 maanden alweer...

De ouders van Jasmijn gaan naar huis(sen) en wij vliegen naar Ushuaia, de zuidelijkste stad van Zuid Amerika, om vanuit daar onze weg weer omhoog te vinden!